Attention, les informations que vous consultez actuellement ne sont pas celles de l'année universitaire en cours. Consulter l'année universitaire 2023-2024.

UE953 - Climate Change, Changing Behaviors


Lieu et planning


  • ENS-Ulm
    75005 Paris
    Salle 316, Institut de biologie (46 rue d'Ulm 75005 Paris)
    1er semestre / hebdomadaire, jeudi 17:30-19:30
    du 29 septembre 2022 au 19 janvier 2023
    Nombre de séances : 12


Description


Dernière modification : 10 octobre 2022 16:23

Type d'UE
Séminaires DE/MC
Disciplines
Économie, Philosophie et épistémologie, Psychologie et sciences cognitives
Page web
https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article236 
Langues
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Mots-clés
Design Développement durable Économie Éducation Environnement État et politiques publiques Sciences cognitives
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s
  • Roberto Casati [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, CNRS / Institut Jean-Nicod (IJN)
  • Jean-Pierre Nadal   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, CNRS / Centre d'analyse et de mathématique sociales (CAMS)

Climate change prevention and mitigation require behavioral change or reconfiguration of behaviors and policies.

The goal of this class is to establish a transformational contact between expertise in geoscience and biological sciences and expertise in behavioral and cognitive sciences on environmental issues.

The course

  1. Draws from the life sciences and geosciences to understand what has an impact on climate change (i.e., the causal chains);
  2. Draws from economics to understand how to regulate and incentivize citizens and firms to go towards what has a positive impact; and
  3. Draws from the cognitive science to understand the psychological and social side of the needed change (how to understand and change individuals' and groups' behavior).

The class will meet weekly over the Fall semester. Multiple guest lecturers will be featured. In addition to lecture attendance, students will sign up in pairs or small groups for a semester-long assignment – exploratory project on a pre-defined topic, with advising from one of the course instructors.

On successful completion of this course, students should be able to:

  • Grasp the complexity of issues surrounding planet-wide change

  • In particular, the trade-offs between effectiveness of measures and their implementation as the latter require active citizen collaboration

  • On the background of an understanding of what measures are effective and why, give the current state of knowledge

29 septembre 2022 : Roberto Casati/Jean-Pierre Nadal : Introduction, «Change: Why, Whose, Where, Who, What: and How?»
Marqué

6 octobre 2022 : Fabio D'Andrea (LMD): "Listen to science" The mechanics of climate change

13 octobre 2022 : Anouk Barberousse (SND) "How do we know it?"

20 octobre 2022 : Elena Pasquinelli/Hugo Mercier (IJN) «I do not believe in climate change»

27 octobre 2022 : Anne-Laure Ligozat (LIMSI), « Think of the environment, do not print this e-mail »

10 novembre 2022 : Katrin Millock (PSE), « Let’s raise the price of fuel by, say, just 10 cents »

17 novembre 2022 : Laurianne Vagharchakian (DITP) « Last week you used less energy than the average household in your neighborhood ! ☺ Good !»“

24 novembre 2022 :

1er décembre 2022 : Eva Wanek (IJN), « A dead elephant is worth 15000 euros, a live elephant generates touristic revenues worth 1500000 euros ».

8 décembre 2022 : Jean-Pierre Nadal (LPENS, ENS & CAMS, EHESS), « Modeling collective behavior - the tyranny of small decisions »

15 décembre 2022 : Simon Klein (Office of Climate Education); Clémence Pichon (IJN) "OMG! Educating to Climate Change and Coping with Eco-Anxiety"

5 janvier 2023 : MARKETPLACE SESSION

12 janvier 2023 : Student Presentations

19 janvier 2023 : Student Presentations


Master


  • Séminaires de recherche – Économie appliquée - Politiques publiques et développement – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu, exposé oral
  • Séminaires de recherche – Philosophie-Philosophie du langage et de l'esprit – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu, exposé oral
  • Séminaires de recherche – Philosophie-Philosophie sociale et politique – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu, exposé oral
  • Séminaires de recherche – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – exposé oral, contrôle continu

Renseignements


Contacts additionnels
-
Informations pratiques

Course registration:

The course is hosted by the master IMALIS, Biology department of the ENS.

Public webpage: https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article236

EHESS students must register as "external students".

Before registrating, contact us to get the agreement to register.

General informations about the registrations:

(French) https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article207

(English) https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article207&lang=en

Online registration as external student:

(French page) https://www.scolarite.enseignement.biologie.ens.fr/fr/externe

(Englsih page) https://www.scolarite.enseignement.biologie.ens.fr/en/externe

select the course BIO-PG-CCCB-S1 Changing Climate, Changing Behaviors

Direction de travaux des étudiants
-
Réception des candidats

Office Hours Casati Thu 12:30-14:30 at institut Nicod

Pré-requis

Prerequisites: An interest in applied science, in evidence-based policies, in the complexity of debates about how to understand and modify individual behavior in order to produce planet-wide effects.

Dernière modification : 10 octobre 2022 16:23

Type d'UE
Séminaires DE/MC
Disciplines
Économie, Philosophie et épistémologie, Psychologie et sciences cognitives
Page web
https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article236 
Langues
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Mots-clés
Design Développement durable Économie Éducation Environnement État et politiques publiques Sciences cognitives
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s
  • Roberto Casati [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, CNRS / Institut Jean-Nicod (IJN)
  • Jean-Pierre Nadal   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, CNRS / Centre d'analyse et de mathématique sociales (CAMS)

Climate change prevention and mitigation require behavioral change or reconfiguration of behaviors and policies.

The goal of this class is to establish a transformational contact between expertise in geoscience and biological sciences and expertise in behavioral and cognitive sciences on environmental issues.

The course

  1. Draws from the life sciences and geosciences to understand what has an impact on climate change (i.e., the causal chains);
  2. Draws from economics to understand how to regulate and incentivize citizens and firms to go towards what has a positive impact; and
  3. Draws from the cognitive science to understand the psychological and social side of the needed change (how to understand and change individuals' and groups' behavior).

The class will meet weekly over the Fall semester. Multiple guest lecturers will be featured. In addition to lecture attendance, students will sign up in pairs or small groups for a semester-long assignment – exploratory project on a pre-defined topic, with advising from one of the course instructors.

On successful completion of this course, students should be able to:

  • Grasp the complexity of issues surrounding planet-wide change

  • In particular, the trade-offs between effectiveness of measures and their implementation as the latter require active citizen collaboration

  • On the background of an understanding of what measures are effective and why, give the current state of knowledge

29 septembre 2022 : Roberto Casati/Jean-Pierre Nadal : Introduction, «Change: Why, Whose, Where, Who, What: and How?»
Marqué

6 octobre 2022 : Fabio D'Andrea (LMD): "Listen to science" The mechanics of climate change

13 octobre 2022 : Anouk Barberousse (SND) "How do we know it?"

20 octobre 2022 : Elena Pasquinelli/Hugo Mercier (IJN) «I do not believe in climate change»

27 octobre 2022 : Anne-Laure Ligozat (LIMSI), « Think of the environment, do not print this e-mail »

10 novembre 2022 : Katrin Millock (PSE), « Let’s raise the price of fuel by, say, just 10 cents »

17 novembre 2022 : Laurianne Vagharchakian (DITP) « Last week you used less energy than the average household in your neighborhood ! ☺ Good !»“

24 novembre 2022 :

1er décembre 2022 : Eva Wanek (IJN), « A dead elephant is worth 15000 euros, a live elephant generates touristic revenues worth 1500000 euros ».

8 décembre 2022 : Jean-Pierre Nadal (LPENS, ENS & CAMS, EHESS), « Modeling collective behavior - the tyranny of small decisions »

15 décembre 2022 : Simon Klein (Office of Climate Education); Clémence Pichon (IJN) "OMG! Educating to Climate Change and Coping with Eco-Anxiety"

5 janvier 2023 : MARKETPLACE SESSION

12 janvier 2023 : Student Presentations

19 janvier 2023 : Student Presentations

  • Séminaires de recherche – Économie appliquée - Politiques publiques et développement – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu, exposé oral
  • Séminaires de recherche – Philosophie-Philosophie du langage et de l'esprit – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu, exposé oral
  • Séminaires de recherche – Philosophie-Philosophie sociale et politique – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu, exposé oral
  • Séminaires de recherche – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – exposé oral, contrôle continu
Contacts additionnels
-
Informations pratiques

Course registration:

The course is hosted by the master IMALIS, Biology department of the ENS.

Public webpage: https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article236

EHESS students must register as "external students".

Before registrating, contact us to get the agreement to register.

General informations about the registrations:

(French) https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article207

(English) https://www.enseignement.biologie.ens.fr/spip.php?article207&lang=en

Online registration as external student:

(French page) https://www.scolarite.enseignement.biologie.ens.fr/fr/externe

(Englsih page) https://www.scolarite.enseignement.biologie.ens.fr/en/externe

select the course BIO-PG-CCCB-S1 Changing Climate, Changing Behaviors

Direction de travaux des étudiants
-
Réception des candidats

Office Hours Casati Thu 12:30-14:30 at institut Nicod

Pré-requis

Prerequisites: An interest in applied science, in evidence-based policies, in the complexity of debates about how to understand and modify individual behavior in order to produce planet-wide effects.

  • ENS-Ulm
    75005 Paris
    Salle 316, Institut de biologie (46 rue d'Ulm 75005 Paris)
    1er semestre / hebdomadaire, jeudi 17:30-19:30
    du 29 septembre 2022 au 19 janvier 2023
    Nombre de séances : 12