UE794 - Experiments in the social sciences

Attention !
Vous ne pourrez pas accéder à ce séminaire sans avoir préalablement déposé une demande via le lien suivant (une demande est nécessaire pour chaque séminaire auquel vous souhaitez participer, merci de déposer la demande au plus tard 72 heures avant le début de la première séance) : https://participations.ehess.fr/demandes/__nouvelle__?seminaire=794.

• AMSE
    AMU, 5-9 bd Maurice-Bourdet 13001 Marseille
    2nd semestre / bimensuel (indifférent), lundi 09:00-12:00
    du 2 mai 2022 au 13 juin 2022

Dernière modification : 16 mai 2021 19:47

Domaine
Économie, Philosophie et épistémologie
anglais
Économie Épistémologie Histoire des idées Marché Méthodes et techniques des sciences sociales
  • Miriam Teschl [référent·e]   maîtresse de conférences, EHESS / Aix-Marseille Sciences économiques (AMSE)

There are a number of different experiments in economics. In particular, there is a difference between behavioural economics on the one hand, the branch of economics that links in particular psychology and economics, and experimental economics on the other hand. The latter tests market mechanisms and incentive structures on individual behaviour. Experiments also concern neuroscientific research in economics. The experimental literature in economics has become a standard way of reasoning in economics and is a perfect tool to bridge over to other disciplines in the social sciences concerned with individual decision-making and its consequences.

I will give an introduction to mark the historical development of “experiments” in economics, starting in particular with Herbert Simon, explaining the different “schools” of experiments in behavioural economics, around key figures such as Daniel Kahneman on the one hand and Gerd Gigerenzer on the other for example, and differentiating it from typical market experiments à la V. Smith.

I will present some key results of the experimental and behavioural literature and indicate how these results have influenced and/or challenged economic theory. This will obviously concern some references to typical and repeatedly observed “biases” in rational decision-making in the behavioural literature. Following this, I will introduce the notion of ecological rationality and will explain what this means in the experimental literature. I will discuss some more methodological and epistemological questions, in particular concerning the external validity of experiments.

Cette UE n'est rattachée à aucune formation de master.

Pour plus de renseignement: miriam.teschl@ehess.fr

Dernière modification : 16 mai 2021 19:47

Domaine
Économie, Philosophie et épistémologie
anglais

Cette UE n'est rattachée à aucune formation de master.

Pour plus de renseignement: miriam.teschl@ehess.fr

Attention !