UE475 - Doing lit reviews like a pro [LITREV]

Enseignements fondamentaux de master
Psychologie et sciences cognitives
anglais
  • Alejandrina Cristia [référent·e]   chargée de recherche, CNRS / Laboratoire de sciences cognitives et psycholinguistiques (LSCP)

Reading, understanding, and critiquing scientific literature is a determinant skill for nearly any endeavor you will undertake in the future. If you stay in academia, this will form the foundation of your own research. If you go on to a career in R&D, your ability to critically appraise fundamental research could make or break your job standing. And in any case, you may find yourself trying to make evidence-based decisions on aspects of your life for years to come: Should you go on this diet or that one? Should you accept this treatment your doctor is suggesting? Should you send your children to a Montessori preschool even if it costs double? Should you start yoga when you retire, or before? In this course, we give you the basics of how to read scientific literature, as well as a chance to put these ideas into practice in the domain of your choice.

Lire, comprendre et critiquer la littérature scientifique est une compétence déterminante pour presque tous les projets que vous entreprendrez à l'avenir. Si vous restez dans le monde universitaire, cela constituera le fondement de vos propres recherches. Si vous poursuivez une carrière en recherche et développement, votre capacité à évaluer de manière critique la recherche fondamentale pourrait faire ou défaire votre position. Et dans tous les cas, vous pouvez vous retrouver à essayer de prendre des décisions factuelles (​evidence-based)​ sur des aspects de votre vie pour les années à venir: Devriez-vous suivre ce régime ou tel autre? Devriez-vous accepter ce traitement suggéré par votre médecin? Devriez-vous envoyer vos enfants dans une école maternelle Montessori même si cela coûte le double? Devez-vous commencer le yoga à la retraite ou avant? Dans ce cours, nous vous donnerons les bases de la lecture de littérature scientifique, ainsi que la possibilité de mettre ces idées en pratique dans le domaine de votre choix.

On successful completion of this course, students should be able to:
●  Distinguish qualitative reviews, systematic reviews, and meta-analyses, as well as understand which sort of scientific information can be drawn from those 3 types of sources
●  Evaluate the quality of a systematic review and/or meta-analysis as a reader
●  Make informed choices as to which of the three types to engage in when next performing a literature review
●  Complete one small meta-analysis or systematic review on a topic of their choice.

• Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S2
    MCC – CC +Examen

Dernière modification : 18 juin 2021 12:53

Enseignements fondamentaux de master