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UE444 - Psychology and Public Policy [COGENG 301]


Lieu et planning


  • ENS-Ulm
    75005 Paris
    1er semestre / hebdomadaire, mardi 10:00-12:00
    du 14 septembre 2021 au 11 janvier 2022


Description


Dernière modification : 18 juin 2021 12:47

Type d'UE
Enseignements fondamentaux de master
Disciplines
Psychologie et sciences cognitives
Page web
https://docs.google.com/document/d/1fYUevtxUn2fo5sSTn-RvjTcFwWJ0a-WCzFXY0oUNzuc/edit 
Langues
anglais
Mots-clés
Psychologie Sciences cognitives
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s

It isn't enough to have the right policy idea: public policies can be well-intended yet fail because they are not received as planned by the public. Governments around the world are thus applying behavioural sciences to improve policy-making by relying on a more realistic model of human behaviour (e.g., Obama's Social and Behavioral Sciences Team, the Behavioural Insight's Team in Downing Street, the EU Policy Lab, etc.). The goal of the class is to introduce basic theories and experimental findings in psychology to foster more innovative policy-making and to improve citizens' well-being. Each class will provide opportunities to identify obstacles created by people's natural biases and to select the right levers to counter these biases. This psychological toolbox will then be put to use to solve concrete public action issues and to potentiate the efficacy of traditional policy levers (regulations, incentives, and information).

En matière de politiques publiques, il ne suffit pas d'avoir identifié de bonnes idées : les politiques publiques peuvent en effet être bien intentionnées mais échouer parce qu'elles ne sont pas perçues comme prévu par le public. Les gouvernements du monde entier utilisent donc les sciences comportementales pour améliorer l'élaboration des politiques publiques en s'appuyant sur des modèles plus réalistes du comportement humain (par exemple, l'équipe des sciences sociales et comportementales d'Obama, la Behavioural Insight Team à Downing Street, le laboratoire politique européen, etc). L’objectif du cours est d'introduire les principales théories en sciences comportementales et les découvertes récentes en psychologie expérimentale afin de favoriser l'élaboration de politiques publiques plus novatrices et d'améliorer le bien-être des citoyens. Chaque séance donnera l'occasion d'identifier les obstacles créés par les préjugés naturels des gens et de choisir les bons leviers pour contrer ces préjugés. Cette boîte à outils psychologique sera ensuite mise à profit pour résoudre des problèmes concrets d'action publique et pour potentialiser l'efficacité des leviers politiques traditionnels (réglementation, incitations et information).

On successful completion of this course, students should be able to:                   
●  Identify potential behavioral obstacles to the adoption of a given policy
●  Select behavioral solutions to counter these obstacles
●  Understand the psychological foundations of seemingly irrational behaviors
●  Design an experimental plan to evaluate public policies
●  Draw relevant inferences based on the evaluation design (in particular threats to causal inferences).
●  Communicate efficiently with administrations and field workers.
 


Master


  • Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 4 ECTS
    MCC – CC + examen

Renseignements


Contacts additionnels
mariam.chammat@gmail.com
Informations pratiques
-
Direction de travaux des étudiants

●  Mid-term exam (50%)
●  Final paper (50%): The goal of the final paper is to apply behavioral insights to real world
policies. Based on practical sessions led by Mariam Chammat (who is one of the lead scientific advisors of the French Behavioral Insights team), students will work on policies that are currently being rolled out in French administrations. They will be asked to produce a literature review, to identify behaviorally-informed solutions to the policy issue at hand and to present their evaluation plan. When relevant, their work might eventually lead to actual recommendations for a wide range of ministries.
 

Réception des candidats
-
Pré-requis
-

Dernière modification : 18 juin 2021 12:47

Type d'UE
Enseignements fondamentaux de master
Disciplines
Psychologie et sciences cognitives
Page web
https://docs.google.com/document/d/1fYUevtxUn2fo5sSTn-RvjTcFwWJ0a-WCzFXY0oUNzuc/edit 
Langues
anglais
Mots-clés
Psychologie Sciences cognitives
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s

It isn't enough to have the right policy idea: public policies can be well-intended yet fail because they are not received as planned by the public. Governments around the world are thus applying behavioural sciences to improve policy-making by relying on a more realistic model of human behaviour (e.g., Obama's Social and Behavioral Sciences Team, the Behavioural Insight's Team in Downing Street, the EU Policy Lab, etc.). The goal of the class is to introduce basic theories and experimental findings in psychology to foster more innovative policy-making and to improve citizens' well-being. Each class will provide opportunities to identify obstacles created by people's natural biases and to select the right levers to counter these biases. This psychological toolbox will then be put to use to solve concrete public action issues and to potentiate the efficacy of traditional policy levers (regulations, incentives, and information).

En matière de politiques publiques, il ne suffit pas d'avoir identifié de bonnes idées : les politiques publiques peuvent en effet être bien intentionnées mais échouer parce qu'elles ne sont pas perçues comme prévu par le public. Les gouvernements du monde entier utilisent donc les sciences comportementales pour améliorer l'élaboration des politiques publiques en s'appuyant sur des modèles plus réalistes du comportement humain (par exemple, l'équipe des sciences sociales et comportementales d'Obama, la Behavioural Insight Team à Downing Street, le laboratoire politique européen, etc). L’objectif du cours est d'introduire les principales théories en sciences comportementales et les découvertes récentes en psychologie expérimentale afin de favoriser l'élaboration de politiques publiques plus novatrices et d'améliorer le bien-être des citoyens. Chaque séance donnera l'occasion d'identifier les obstacles créés par les préjugés naturels des gens et de choisir les bons leviers pour contrer ces préjugés. Cette boîte à outils psychologique sera ensuite mise à profit pour résoudre des problèmes concrets d'action publique et pour potentialiser l'efficacité des leviers politiques traditionnels (réglementation, incitations et information).

On successful completion of this course, students should be able to:                   
●  Identify potential behavioral obstacles to the adoption of a given policy
●  Select behavioral solutions to counter these obstacles
●  Understand the psychological foundations of seemingly irrational behaviors
●  Design an experimental plan to evaluate public policies
●  Draw relevant inferences based on the evaluation design (in particular threats to causal inferences).
●  Communicate efficiently with administrations and field workers.
 

  • Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 4 ECTS
    MCC – CC + examen
Contacts additionnels
mariam.chammat@gmail.com
Informations pratiques
-
Direction de travaux des étudiants

●  Mid-term exam (50%)
●  Final paper (50%): The goal of the final paper is to apply behavioral insights to real world
policies. Based on practical sessions led by Mariam Chammat (who is one of the lead scientific advisors of the French Behavioral Insights team), students will work on policies that are currently being rolled out in French administrations. They will be asked to produce a literature review, to identify behaviorally-informed solutions to the policy issue at hand and to present their evaluation plan. When relevant, their work might eventually lead to actual recommendations for a wide range of ministries.
 

Réception des candidats
-
Pré-requis
-
  • ENS-Ulm
    75005 Paris
    1er semestre / hebdomadaire, mardi 10:00-12:00
    du 14 septembre 2021 au 11 janvier 2022