UE437 - Super Semantics [COGSCI 302]


Lieu et planning


  • ENS-Ulm
    45 rue d'Ulm 75005 Paris
    1er semestre / hebdomadaire, lundi 14:00-16:30
    du 20 septembre 2021 au 10 janvier 2022


Description


Dernière modification : 18 juin 2021 14:46

Type d'UE
Enseignements fondamentaux de master
Domaine
-
Disciplines
Psychologie et sciences cognitives
Page web
https://docs.google.com/document/d/1Pm6T2rQOXengcno0Sxlbv-LkHoDDUsOFWLSci4foMFI/edit 
Langues
anglais
Mots-clés
Sciences cognitives Sémantique
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s

While formal semantics has been a success story of contemporary linguistics, it has been narrowly focused on spoken language. Systematic extensions of its research program have recently been explored: beyond spoken language, beyond human language, beyond language proper, and even beyond systems with an overt syntax. First, the development of sign language semantics calls for systems that integrate logical semantics with a rich iconic component. This semantics-with-iconicity is also crucial to understand the interaction between co-speech gestures and logical operators, an important point of comparison for sign languages. Second, several recent articles have proposed analyses of the semantics/pragmatics of primate alarm calls, an important topical extension of semantics. Third, recent research has developed a semantics/pragmatics for music, based in part on insights from iconic semantics. Finally, the methods of formal semantics have newly been applied to reasoning and to concepts, which do not have a syntax that can be directly observed. The overall result is a far broader typology of meaning operations in nature than was available a few years ago. The course will offer a survey of some of these results, with topics that will change from year to year.

Si la sémantique formelle a été une réussite de la linguistique contemporaine, elle s'est d'habitude concentrée étroitement sur la langue parlée. Des prolongements systématiques de son programme de recherche ont été récemment explorés : au-delà des langues parlées, au-delà du langage humain, au-delà du langage proprement dit, et même au-delà des systèmes qui ont une syntaxe visible. Tout d'abord, le développement de la sémantique des langues signées exige des systèmes qui intègrent une sémantique logique avec une riche composante iconique. Cette sémantique iconique est également cruciale pour comprendre l'interaction entre les opérateurs logiques et les gestes co-verbaux, qui constituent un point de comparaison important pour les langues des signes. En second lieu, plusieurs articles récents ont proposé des analyses de la sémantique et de la pragmatique des cris d'alarme des primates, ce qui constitue une important extension thématique de la sémantique. En troisième lieu, des recherches récentes ont permis d'élaborer une sémantique et une pragmatique de la musique, fondées en partie sur des idées issues de la sémantique iconique. Enfin, les méthodes de la sémantique formelle ont été récemment appliquées au raisonnement et aux concepts, qui n'ont pas de syntaxe directement observable. Grâce à tous ces développements, on peut proposer aujourd'hui une typologie beaucoup plus large qu'auparavant des opérations sémantiques que l'on trouve dans la nature. Le cours offrira un aperçu de certains de ces résultats, avec des sujets qui changeront en partie d'une année à l'autre.

 

Students will (i) learn about the empirical properties of diverse semantic and conceptual systems, (ii) learn to approach them with the methods of model-theoretic semantics and logic, and will thus (iii) gain a much broader understanding of the typology of meaning and conceptual operations in nature.


Master


  • Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 6 ECTS
    MCC – CC + Examen

Renseignements


Contacts additionnels
em.chemla@gmail.com
Informations pratiques
-
Direction de travaux des étudiants

The course involves (i) the presentation of recent results by the three instructors; (ii) one or two sessions entirely devoted to presentations by students (who may replace 'squibs' with class presentations).

Homework includes: (i) 2 squibs (short and focused analyses) submitted during the course [they may be replaced with class presentations]; (ii) a term paper (building on the squibs) submitted shortly after the end of the course.

·      40%: 2 squibs (due starting early in the semester)  

·      60%: 1 mini-term paper (to be emailed 10 days after the seminar end; ideally the mini-term paper will have been prepared by the two squibs)

Réception des candidats
-
Pré-requis
-

Dernière modification : 18 juin 2021 14:46

Type d'UE
Enseignements fondamentaux de master
Domaine
-
Disciplines
Psychologie et sciences cognitives
Page web
https://docs.google.com/document/d/1Pm6T2rQOXengcno0Sxlbv-LkHoDDUsOFWLSci4foMFI/edit 
Langues
anglais
Mots-clés
Sciences cognitives Sémantique
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s

While formal semantics has been a success story of contemporary linguistics, it has been narrowly focused on spoken language. Systematic extensions of its research program have recently been explored: beyond spoken language, beyond human language, beyond language proper, and even beyond systems with an overt syntax. First, the development of sign language semantics calls for systems that integrate logical semantics with a rich iconic component. This semantics-with-iconicity is also crucial to understand the interaction between co-speech gestures and logical operators, an important point of comparison for sign languages. Second, several recent articles have proposed analyses of the semantics/pragmatics of primate alarm calls, an important topical extension of semantics. Third, recent research has developed a semantics/pragmatics for music, based in part on insights from iconic semantics. Finally, the methods of formal semantics have newly been applied to reasoning and to concepts, which do not have a syntax that can be directly observed. The overall result is a far broader typology of meaning operations in nature than was available a few years ago. The course will offer a survey of some of these results, with topics that will change from year to year.

Si la sémantique formelle a été une réussite de la linguistique contemporaine, elle s'est d'habitude concentrée étroitement sur la langue parlée. Des prolongements systématiques de son programme de recherche ont été récemment explorés : au-delà des langues parlées, au-delà du langage humain, au-delà du langage proprement dit, et même au-delà des systèmes qui ont une syntaxe visible. Tout d'abord, le développement de la sémantique des langues signées exige des systèmes qui intègrent une sémantique logique avec une riche composante iconique. Cette sémantique iconique est également cruciale pour comprendre l'interaction entre les opérateurs logiques et les gestes co-verbaux, qui constituent un point de comparaison important pour les langues des signes. En second lieu, plusieurs articles récents ont proposé des analyses de la sémantique et de la pragmatique des cris d'alarme des primates, ce qui constitue une important extension thématique de la sémantique. En troisième lieu, des recherches récentes ont permis d'élaborer une sémantique et une pragmatique de la musique, fondées en partie sur des idées issues de la sémantique iconique. Enfin, les méthodes de la sémantique formelle ont été récemment appliquées au raisonnement et aux concepts, qui n'ont pas de syntaxe directement observable. Grâce à tous ces développements, on peut proposer aujourd'hui une typologie beaucoup plus large qu'auparavant des opérations sémantiques que l'on trouve dans la nature. Le cours offrira un aperçu de certains de ces résultats, avec des sujets qui changeront en partie d'une année à l'autre.

 

Students will (i) learn about the empirical properties of diverse semantic and conceptual systems, (ii) learn to approach them with the methods of model-theoretic semantics and logic, and will thus (iii) gain a much broader understanding of the typology of meaning and conceptual operations in nature.

  • Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M2/S3
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 6 ECTS
    MCC – CC + Examen
Contacts additionnels
em.chemla@gmail.com
Informations pratiques
-
Direction de travaux des étudiants

The course involves (i) the presentation of recent results by the three instructors; (ii) one or two sessions entirely devoted to presentations by students (who may replace 'squibs' with class presentations).

Homework includes: (i) 2 squibs (short and focused analyses) submitted during the course [they may be replaced with class presentations]; (ii) a term paper (building on the squibs) submitted shortly after the end of the course.

·      40%: 2 squibs (due starting early in the semester)  

·      60%: 1 mini-term paper (to be emailed 10 days after the seminar end; ideally the mini-term paper will have been prepared by the two squibs)

Réception des candidats
-
Pré-requis
-
  • ENS-Ulm
    45 rue d'Ulm 75005 Paris
    1er semestre / hebdomadaire, lundi 14:00-16:30
    du 20 septembre 2021 au 10 janvier 2022