UE435 - Neuro-economics [COGSCI 313]

Psychologie et sciences cognitives
anglais
Économie Sciences cognitives

This course will provide an overview of the field of behavioural and neural economics, which studies the computational processes, involved in value-based decision-making as well as their neural implementation. We particularly focus on how decision variables, such as to the expected utility and its components (eg value, probability, risk and delay) are calculated and represented in the brain. The anchoring of decision-making into cognitive et computational processes allow correcting normative prespictions thanks to behavioural observations. The anchoring of decision-making processes to neural substrates, makes it possible to understand the deviations of rationality in the light of neurobiological constraints and to redefine the classic (descriptive) economic models in the form of neuro-computational (mechanistic) models.

Ce cours donnera un aperçu du domaine de l'économie comportementale et neuronale, qui étudie les processus de calcul, impliqués dans la prise de décision en valua-base ainsi que leur mise en œuvre neuronale. Nous nous concentrons particulièrement sur la façon dont les variables de décision, telles que l'utilité attendue et ses composantes (valeur, probabilité, risque et retard) sont calculées et représentées dans le cerveau. L'ancrage de la prise de décision dans les processus cognitifs et computationnels permet de corriger les présupposés normatifs grâce à des obervations comportementales. L'ancrage des processus décisionnels sur des substrats neuronaux, permet de comprendre les déviations de la rationalité à la lumière des contraintes neurobiologiques et de redéfinir les modèles économiques classiques (descriptifs) sous forme de modèles neuroinformatiques (mécanistes).

On successful completion of this course, students will be able to critically read articles (understanding what kind of modeling approach and neuroscientific method is used), to perform efficient literature review and design experiments in the field of behavioural and neural economics.

• Understanding behavioural economics models and results

• Understanding neuro-economics models and results

• Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    MCC – CC + essay + participation

mael.lebreton@googlemail.com
  • weekly homework assignments (40%): I envision 1 assignment per class (except the first one), but this is subject to change depending on whether we need to adjust the schedule (see below);

• a short essay (40%), whose subject will be proposed by the student and validated by the instructor

• participation in discussions in class (20%)

Dernière modification : 18 juin 2021 12:46

Enseignements fondamentaux de master