UE292 - Formal Tools in the Study of Language [LING 102]

Enseignements fondamentaux de master
Psychologie et sciences cognitives
anglais
  • Pascal Amsili [référent·e]   professeur des universités, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3

The purpose of this course is to present an introduction to several formal frameworks relevant for linguistics (mostly within discrete mathematics). The first part bears on formal language theory (finite state automata, formal grammar, complexity of formal and natural languages). The next topic is first order logic, viewed mostly as a means to represent natural language semantics. Finally, some elements of lambda-calculus will be presented, so that students can get a first idea of Montague’s research program: treat English as a formal language.

L’objet de ce cours est de proposer une introduction à plusieurs cadres formels pertinents pour la linguistique (mathématiques discrètes). On commence par la théorie des langages formels (automates, grammaires formelles, complexité des langages formels et des langues naturelles). On présente ensuite la logique des prédicats, surtout vue comme un moyen de représenter la sémantique des langues naturelles. Enfin, des notions de lambda-calcul sont présentées, afin de permettre aux étudiants d’accéder aux bases du programme de recherche de Montague, qui consiste à traiter l’anglais (ou le français) comme un langage formel.

Prerequisites:

Students should have been exposed to an introductory class in linguistics.

On successful completion of this course, students should be able to:

• read and understand most formula used in current literature in formal syntax, semantics and pragmatics;
  • produce a formal version of a simple linguistic analysis in syntax, semantics or pragmatics;
  • make a choice among formal tools to describe a given linguistic phenomenon.

• Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1
    MCC – CC +Examen

les inscriptions sont soumises à l'accord préalable du responsable de l'UE.

Dernière modification : 18 juin 2021 12:42

Enseignements fondamentaux de master
Psychologie et sciences cognitives
anglais

Prerequisites:

Students should have been exposed to an introductory class in linguistics.

On successful completion of this course, students should be able to:

• make a choice among formal tools to describe a given linguistic phenomenon.
  • Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1
    MCC – CC +Examen

les inscriptions sont soumises à l'accord préalable du responsable de l'UE.

• ENS-Ulm
    1er semestre / hebdomadaire, mardi 09:30-12:30