UE240 - The origins of concepts [COGSCI 305]

Dernière modification : 18 juin 2021 12:40

Enseignements fondamentaux de master
Psychologie et sciences cognitives

The objective of this course is to examine the contribution of experimental cognitive science to the long-standing debates about the content, format, and origins of humans’ conceptual repertoire. The course will review developmental and comparative evidence relevant to establishing the existence and nature of “core knowledge” systems acting as a starting point for conceptual development. It will also address the issue of conceptual change, and the process through which new representational systems may emerge. It is also an aim of the course to examine different perspectives on the relations between language and thought and the nature of concepts. The course will be primarily based on S. Carey’s book The origin of concepts, and it presupposes some basic knowledge of cognitive psychology.

L’objet de ce cours est d’évaluer les apports des sciences cognitives aux débats classiques sur le contenu, le format, et les origines du répertoire conceptuel humain. Le cours passera en revue des données développementales et comparatives pertinentes pour déterminer l’existence et la nature des systèmes de « connaissances noyaux » constituant le point de départ du développement conceptuel. Le cours s’intéressera aussi au phénomène des changements conceptuels et aux processus impliqués dans l’émergence de systèmes représentationnels nouveaux. Le cours abordera la question des relations entre le langage et la pensée, ainsi que la question de la nature des concepts. Cet enseignement utilisera le livre L’origine des concepts (S. Carey) comme fil conducteur. Il prendra la forme d’un séminaire avec lectures, et il présuppose des connaissances de base en psychologie cognitive.

• explain the main stakes of the empiricism vs. nativism debate

• justify and evaluate some of the ways in which researchers go about addressing this debate

• identify some of the consequences of the nature and format of humans’ conceptual repertoire for the study of cognition

• generate and assess hypotheses originating from theories of conceptual change