UE204 - Communication and trust

Enseignements fondamentaux de master
Psychologie et sciences cognitives
anglais
  • Hugo Mercier [référent·e]   chargé de recherche, CNRS / Institut Jean-Nicod (IJN)

The aim of this class is to give an overview of how information is communicated in society. We will look first at the cognitive mechanisms--their workings and their functions--which enable communication, in particular: How do we understand what we’re told? How do we decide what to say? How do we decide what to accept? How do we decide what to pay attention to? How do we evaluate sources? We will then look at different domains of communication: mass communication, political communication, scientific communication. The students will use that knowledge to suggest improvements in specific communication systems (e.g. social media, scientific communication).

L'objectif de ce cours est de donner un aperçu de la manière dont l'information est communiquée dans la société. Nous examinerons d'abord les mécanismes cognitifs – leur fonctionnement et leurs fonctions – qui permettent la communication, notamment : comment comprenons-nous ce qu'on nous dit ? Comment décidons-nous de ce que nous devons dire ? Comment décidons-nous ce que nous devons accepter ? Comment décider à quoi prêter attention ? Comment évaluer les sources ? Nous examinerons ensuite les différents domaines de la communication : communication de masse, communication politique, communication scientifique. Les élèves utiliseront ces connaissances pour suggérer des améliorations dans des systèmes de communication spécifiques (par exemple, les médias sociaux, la communication scientifique).

On successful completion of this course, students should be able to:

• Understand the strengths and weaknesses of the various cognitive mechanisms we use to communicate;
  • Better understand how information spreads in a culture;
  • Suggest and test solutions for improving communication.

• Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    MCC – CC + examen

Dernière modification : 18 juin 2021 12:39

Enseignements fondamentaux de master
Psychologie et sciences cognitives
anglais

On successful completion of this course, students should be able to:

• Better understand how information spreads in a culture;
  • Suggest and test solutions for improving communication.
  • Séminaires de tronc commun – Sciences cognitives – M1/S1-M2/S3
    MCC – CC + examen