UE129 - Initiation à l'histoire globale des techniques : savoirs-faire dans l'histoire/Introduction to the global history of technology : technology and the craft of global history

Attention !
Vous ne pourrez pas accéder à ce séminaire sans avoir préalablement déposé une demande via le lien suivant (une demande est nécessaire pour chaque séminaire auquel vous souhaitez participer, merci de déposer la demande au plus tard 72 heures avant le début de la première séance) : https://participations.ehess.fr/demandes/__nouvelle__?seminaire=129.

• Bâtiment EHESS-Condorcet
    Salle A527
    EHESS, 2 cours des humanités 93300 Aubervilliers
    2nd semestre / bimensuel (indifférent), vendredi 10:00-13:00
    du 15 avril 2022 au 24 juin 2022

Dernière modification : 11 mai 2022 16:48

Enseignements fondamentaux de master
Domaine
anglais français
Action Anglais Capitalisme Geste technique Histoire Histoire des sciences et des techniques Histoire environnementale
Transnational/transfrontières
  • Aleksandra Kobiljski [référent·e]   chargée de recherche, CNRS / Centre de recherches sur le Japon (CCJ-CRJ)

Introduction to the Global History of Technology: Technology and the Craft of Global History

This class challenges students to think about technology as a repertoire of skilled material practices communities mobilized differently in the past. In so doing it offers an iconoclastic introduction to the study of technology in history, rather than a conventional history of technology. With no ambition to provide a comprehensive narrative on a global scale, the class will draw on a wide range of rich human experiences with technology beyond Euro-Atlantic world. Through lectures and class discussion, stories of human (mis)adventures with technology are marshaled less to reveal surprising entanglements. Rather, they serve to guide the students through key new concepts, methods and debates in the field using the full of extent of the available scholarship in the field.

Calendrier des séances

• Vendredi 15 avril 2022
  • Vendredi 22 avril 2022
  • Vendredi 20 mai 2022 (salle 0.009, bâtiment recherche Nord, Campus Condorcet)