UE681 - Experiments in Economics

Économie
anglais français
Économie Économie politique Histoire économique et sociale Philosophie sociale
  • Miriam Teschl [référent·e]   maîtresse de conférences, EHESS / Aix-Marseille Sciences économiques (AMSE)

There are a number of different experiments in economics. In particular, there is a difference between behavioural economics on the one hand, the branch of economics that links in particular psychology and economics, and experimental economics on the other hand. The latter tests market mechanisms and incentive structures on individual behaviour. Experiments also concern neuroscientific research in economics. The experimental literature in economics has become a standard way of reasoning in economics and is a perfect tool to bridge over to other disciplines in the social sciences concerned with individual decision-making and its consequences.

We will discuss some key results of the experimental and behavioural literature and indicate how these results have influenced and/or challenged economic theory. This will obviously concern some references to typical and repeatedly observed “biases” in rational decision-making in the behavioural literature. We will also discuss the notion of ecological rationality and what this means in the experimental literature. We will elaborate some more methodological and epistemological questions, in particular concerning the external validity of experiments.

Cette UE n'est rattachée à aucune formation de master.

Le but de ce séminaire était de donner une introduction sur les expériences en économie, de présenter un bref historique de la méthode expérimentale qui s’est établie depuis peu comme une méthode « mainstream » en économie. Il était question des différentes « écoles » d’économie expérimentale, notamment pour faire la différence entre « behavioural economics » et « experimental economics », et entre l’école « allemande » et l’école « US-américaine » ; mais aussi de faire une comparaison avec les expériences en psychologie, qui traitent des thèmes très proches, en utilisant pourtant un autre cadre théorique et méthodologique de référence.

Dernière modification : 29 mai 2020 11:09

Économie
anglais français
Économie Économie politique Histoire économique et sociale Philosophie sociale

Cette UE n'est rattachée à aucune formation de master.

• AMSE
    AMU, 5-9 bd Maurice-Bourdet 13001 Marseille