Attention, les informations que vous consultez actuellement ne sont pas celles de l'année universitaire en cours. Consulter l'année universitaire 2023-2024.

UE391 - Measurement of socioeconomic facts and policy outcomes


Lieu et planning


  • 48 bd Jourdan
    48 bd Jourdan 75014 Paris
    1er semestre / hebdomadaire, jeudi 14:00-16:00
    du 10 septembre 2020 au 10 décembre 2020


Description


Dernière modification : 25 mai 2020 12:06

Type d'UE
Enseignements fondamentaux de master
Disciplines
Économie, Histoire, Sociologie
Page web
-
Langues
anglais
Mots-clés
Développement Économie politique Enquêtes Inégalités Méthodes et techniques des sciences sociales Méthodes quantitatives Politiques publiques Politiques sociales
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s
  • Denis Cogneau [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, IRD / Paris School of Economics (PJSE)
  • Julien Grenet   chargé de recherche, CNRS / Paris School of Economics (PJSE)
  • Pauline Charousset   doctorante, EHESS / Paris School of Economics (PJSE)

How do we assess the effectiveness of measures taken to pursue social objectives? This course aims to discuss the quantitative measurement of the main socioeconomic variables used in the evaluation of public policy, in both developed and developing countries. These include GDP, poverty and inequality, employment and unemployment, health and education, segregation, environmental indicators. First, the course surveys the conceptual debates around definitions of variables: wealth and growth, poverty and inequality, labor productivity, education, health etc. Second, it develops the axiomatic arguments (with their varying degrees of mathematical reasoning) that may lead one to choose an indicator over another. Special attention is given to the issues raised by agent heterogeneity and multidimensional welfare. Then, the course will analyze how those theoretical indicators are materialized and calculated on actual data, such as can be obtained from national accounts, administrative sources or sample surveys. A central goal of the course is to enable students to better understand several controversial issues, in which measurement problems play a major role: is poverty declining or rising? What about unemployment? How do different countries compare, in terms of development, living conditions or education?

1. Constructing social facts: conceptual and axiomatic issues

2.  Constructing social facts: measurement and sampling

3. Health

4.  National Accounts

5.  Prices and Purchasing Power

6.   Income and monetary poverty

7.   Inequality

8.  Labor and unemployment

9. Education


Master


  • Méthodologie – Politiques publiques et développement – M1/S1
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu et examen final

Renseignements


Contacts additionnels
-
Informations pratiques

Lucia-Roxana Ban. Secrétariat des études du master PPD. Ecole d'Economie de Paris

Direction de travaux des étudiants
-
Réception des candidats

Lucia-Roxana Ban. Secrétariat des études du master PPD. Ecole d'Economie de Paris

Pré-requis

Some knowledge in microeconomics is needed (especially consumer theory from the household microeconomics course).

Notions of statistics: conditional probabilities, expectation and conditional expectation, variance and covariance, density function and cdf, simple and multiple regression.


Compte rendu


Ce cours obligatoire en langue anglaise est proposé au niveau M1. Il aborde les questions soulevées par la mesure quantitative des variables économiques et sociales et de leurs corrélations : construction théorique et axiomatique, techniques d’enregistrement de l’information et traitement des erreurs, constitution d’échantillons représentatifs et calcul d’intervalles de confiance. Le cours est organisé en 12 séances thématiques (revenu, inégalités, éducation, santé…) de 2 heures, données en alternance par Denis Cogneau (PSE-IRD-EHESS) et Julien Grenet (PSE-CNRS). Afin de valider, les étudiants doivent rendre 6 productions écrites individuelles mobilisant des données en vraie grandeur, avant un examen sur table. 12 h de travaux dirigés assurées par un doctorant accompagnent ces travaux d’étudiants.

Publications
  • Avec Yannick Dupraz et Sandrine Mesplé-Somps, 2021, « Fiscal Capacity and Dualism in Colonial States: The French Empire 1830-1962», Journal of Economic History, 81(2), 2021, p. 441-480.
  • Avec Facundo Alvaredo et Thomas Piketty, « Income Inequality under Colonial Rule, Evidence from French Algeria, Cameroon, Tunisia and Vietnam and comparisons with British colonies 1920-1960», Journal of Development Economics, 2021, p. 152.
  • Avec Lionel Kesztenbaum, « The demographic impacts of the sieges of Paris 1870-1871», Population-E, 76(1), 2021, p. 7-34.
  • Avec Lionel Kesztenbaum, « Les conséquences démographiques des sièges de Paris », Population-F, 76(1), 2021, p.  7-36.

Dernière modification : 25 mai 2020 12:06

Type d'UE
Enseignements fondamentaux de master
Disciplines
Économie, Histoire, Sociologie
Page web
-
Langues
anglais
Mots-clés
Développement Économie politique Enquêtes Inégalités Méthodes et techniques des sciences sociales Méthodes quantitatives Politiques publiques Politiques sociales
Aires culturelles
-
Intervenant·e·s
  • Denis Cogneau [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, IRD / Paris School of Economics (PJSE)
  • Julien Grenet   chargé de recherche, CNRS / Paris School of Economics (PJSE)
  • Pauline Charousset   doctorante, EHESS / Paris School of Economics (PJSE)

How do we assess the effectiveness of measures taken to pursue social objectives? This course aims to discuss the quantitative measurement of the main socioeconomic variables used in the evaluation of public policy, in both developed and developing countries. These include GDP, poverty and inequality, employment and unemployment, health and education, segregation, environmental indicators. First, the course surveys the conceptual debates around definitions of variables: wealth and growth, poverty and inequality, labor productivity, education, health etc. Second, it develops the axiomatic arguments (with their varying degrees of mathematical reasoning) that may lead one to choose an indicator over another. Special attention is given to the issues raised by agent heterogeneity and multidimensional welfare. Then, the course will analyze how those theoretical indicators are materialized and calculated on actual data, such as can be obtained from national accounts, administrative sources or sample surveys. A central goal of the course is to enable students to better understand several controversial issues, in which measurement problems play a major role: is poverty declining or rising? What about unemployment? How do different countries compare, in terms of development, living conditions or education?

1. Constructing social facts: conceptual and axiomatic issues

2.  Constructing social facts: measurement and sampling

3. Health

4.  National Accounts

5.  Prices and Purchasing Power

6.   Income and monetary poverty

7.   Inequality

8.  Labor and unemployment

9. Education

  • Méthodologie – Politiques publiques et développement – M1/S1
    Suivi et validation – semestriel hebdomadaire = 3 ECTS
    MCC – contrôle continu et examen final
Contacts additionnels
-
Informations pratiques

Lucia-Roxana Ban. Secrétariat des études du master PPD. Ecole d'Economie de Paris

Direction de travaux des étudiants
-
Réception des candidats

Lucia-Roxana Ban. Secrétariat des études du master PPD. Ecole d'Economie de Paris

Pré-requis

Some knowledge in microeconomics is needed (especially consumer theory from the household microeconomics course).

Notions of statistics: conditional probabilities, expectation and conditional expectation, variance and covariance, density function and cdf, simple and multiple regression.

  • 48 bd Jourdan
    48 bd Jourdan 75014 Paris
    1er semestre / hebdomadaire, jeudi 14:00-16:00
    du 10 septembre 2020 au 10 décembre 2020

Ce cours obligatoire en langue anglaise est proposé au niveau M1. Il aborde les questions soulevées par la mesure quantitative des variables économiques et sociales et de leurs corrélations : construction théorique et axiomatique, techniques d’enregistrement de l’information et traitement des erreurs, constitution d’échantillons représentatifs et calcul d’intervalles de confiance. Le cours est organisé en 12 séances thématiques (revenu, inégalités, éducation, santé…) de 2 heures, données en alternance par Denis Cogneau (PSE-IRD-EHESS) et Julien Grenet (PSE-CNRS). Afin de valider, les étudiants doivent rendre 6 productions écrites individuelles mobilisant des données en vraie grandeur, avant un examen sur table. 12 h de travaux dirigés assurées par un doctorant accompagnent ces travaux d’étudiants.

Publications
  • Avec Yannick Dupraz et Sandrine Mesplé-Somps, 2021, « Fiscal Capacity and Dualism in Colonial States: The French Empire 1830-1962», Journal of Economic History, 81(2), 2021, p. 441-480.
  • Avec Facundo Alvaredo et Thomas Piketty, « Income Inequality under Colonial Rule, Evidence from French Algeria, Cameroon, Tunisia and Vietnam and comparisons with British colonies 1920-1960», Journal of Development Economics, 2021, p. 152.
  • Avec Lionel Kesztenbaum, « The demographic impacts of the sieges of Paris 1870-1871», Population-E, 76(1), 2021, p. 7-34.
  • Avec Lionel Kesztenbaum, « Les conséquences démographiques des sièges de Paris », Population-F, 76(1), 2021, p.  7-36.