UE390 - Introduction to development economics

Économie
anglais
Développement
  • Denis Cogneau [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, IRD / Paris School of Economics (PJSE)
  • Sylvie Lambert   directrice de recherche, INRAE / Paris School of Economics (PJSE)
  • Oliver Vanden Eynde   chargé de recherche, CNRS / Paris School of Economics (PJSE)

This course of 18h (6 sessions of 3 hours) introduces the students to some of the main topics of development economics: economic history of development, agricultural economics, economics of poverty, political economy, planning and infrastructure, democray and conflict.

1. What is Development? Concepts

2. A Brief History of Development

3. Agriculture and Development

4. Poverty

5. Infrastructure and Political Economy

6 Democracy and Conflict

• Initiation/introduction – Analyse et politique économiques – M1/S2
    MCC – examen

Lucia-Roxana Ban. Secrétariat des études du master APE. Ecole d'Economie de Paris

Basics of micro and macro economics and statistics.

Ce cours optionnel en langue anglaise est proposé au niveau M1, par Denis Cogneau (PSE-IRD-EHESS), Sylvie Lambert (PSE-INRAE) et Oliver Vanden Eynde (PSE-CNRS). Il fournit une introduction à l’histoire de la pensée et des faits sur le développement économique et aux grandes problématiques actuelles de la sous-discipline. Il est organisé en 6 séances de 3 h et validé par un examen sur table.

Publications
  • Avec Yannick Dupraz et Sandrine Mesplé-Somps, 2021, « Fiscal Capacity and Dualism in Colonial States: The French Empire 1830-1962», Journal of Economic History, 81(2), 2021, p. 441-480.
  • Avec Facundo Alvaredo et Thomas Piketty, « Income Inequality under Colonial Rule, Evidence from French Algeria, Cameroon, Tunisia and Vietnam and comparisons with British colonies 1920-1960», Journal of Development Economics, 2021, p. 152.
  • Avec Lionel Kesztenbaum, « The demographic impacts of the sieges of Paris 1870-1871», Population-E, 76(1), 2021, p. 7-34.
  • Avec Lionel Kesztenbaum, « Les conséquences démographiques des sièges de Paris », Population-F, 76(1), 2021, p.  7-36.

Dernière modification : 25 mai 2020 12:06

Enseignements fondamentaux de master
Économie
anglais
Développement

1. What is Development? Concepts

2. A Brief History of Development

3. Agriculture and Development

4. Poverty

5. Infrastructure and Political Economy

6 Democracy and Conflict

• Initiation/introduction – Analyse et politique économiques – M1/S2
    MCC – examen

Basics of micro and macro economics and statistics.

• 48 bd Jourdan
    48 bd Jourdan 75014 Paris