UE675 - Ageing and public policies

Dernière modification : 10 mai 2023 08:27

Économie
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Action publique Démographie Politiques publiques Politiques sociales
Amérique du Nord Europe
  • Antoine Bozio [référent·e]   maître de conférences, EHESS / Paris School of Economics (PJSE)

Ce cours vise à présenter l'ensemble des travaux de recherche dédiés à l'analyse des politiques publiques concernant les personnes âgées, et en particulier les systèmes de retraite. Le cours inclut une présentation des analyses démographiques sous-jacentes à la notion de vieillissement, une description de la variété des systèmes de protection sociale dans le monde visant à prendre en charge le risque vieillesse, l'analyse de l'impact des systèmes de retraite sur le marché du travail, sur l'épargne et les inégalités. Une dernière partie du cours est consacrée à l'analyse des réformes de la prise en charge du risque de perte d'autonomie, et des systèmes de retraite. Le cours est donné en anglais.

The course aims to provide students with an understanding of the economics of population ageing, with a particular focus on pensions. At the end of the course, students should have a knowledge of the structure of pension systems in at least one country ; be familiar with basic economic concepts and methods relating to demography, social insurance, pension and elderly care; have an understanding of some of the key behavioural effects of mandated public pension systems, including those on labour supply, saving and consumption; have an understanding of the main normative analysis of social insurance; be able to analyse, using relevant economic concepts and methods, a number of issues in pension policy, such as the relative merits of different forms of pension systems and reform options.

• Lecture 1 : Measuring ageing
  • Lecture 2 : Institutional design of pensions
  • Lecture 3 : Pensions, savings and capital markets
  • Lecture 4 : Pensions, retirement and labour markets
  • Lecture 5 : Poverty, redistribution and old age
  • Lecture 6 : Long-term care for the elderly
  • Lecture 7 : Designing pension reforms (1)
  • Lecture 8 : Designing pension reforms (2): the NDC option

• Séminaires de recherche – Analyse et politique économiques – M2/S4
    MCC – examen
  • Séminaires de recherche – Économie appliquée - Politiques publiques et développement – M2/S4
    MCC – examen
  • Séminaires de recherche – Sciences économiques et sociales - Institutions, organisations, économie et société – M2/S4

megan.devayres@psemail.eu

The seminar takes place in Campus Jourdan (48 boulevard Jourdan). There will be 24 hours of lectures, split into 16 1.5-hour sessions.

The exact timing of the seminar is announced in late 2023 from the master office of PPD and APE masters.

Up to date information should be available on the course website: http://www.parisschoolofeconomics.com/bozio-antoine/en/teaching.htm.

Quantitative methods of policy evaluation are good basics for following the course, but it is open to all students.

Dernière modification : 10 mai 2023 08:27

Économie
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Action publique Démographie Politiques publiques Politiques sociales
Amérique du Nord Europe

• Lecture 1 : Measuring ageing
  • Lecture 2 : Institutional design of pensions