UE116 - Advanced economic history

Enseignements fondamentaux de master
Économie, Histoire
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Économie Histoire économique et sociale
  • Denis Cogneau [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, IRD / Paris School of Economics (PJSE)
  • Lionel Kesztenbaum   directeur de recherche, INED

Advanced Economic History is the core course of the Economic History topic and, as such, is highly recommended for students wishing to specialize in economic history and related subjects. This is a collective course designed and taught by members of the Centre d'histoire économique et sociale François-Simiand. It aims at presenting the state of the field using examples and topics from various research areas in economic history. The course is jointly taught by Facundo Alvaredo, Jérôme Bourdieu, Denis Cogneau, Pierre-Cyrille Hautcoeur, Lionel Kesztenbaum, Eric Monnet, and Thomas Piketty.

Although this is not a formal prerequisite, it is assumed that students have already taken the "Introduction to Economic History" course and are familiar with the basic facts regarding the historical evolution of income and wealth, the changing composition of capital ownership, etc. Students who have not taken the introduction course (or need to refresh their memory) are strongly encouraged to go through the syllabus and slides used in this course.

Advanced Economic History is organized in 12 lectures. To validate the course, students are required to attend and actively participate to all lectures. The evaluation relies on two written comments of some of the papers studied during the course, in the format of a referee’s report. In practical terms, it means each student will receive two papers to evaluate, randomly chosen on the list of references given for each session, given that: a/ the two papers will be related to two different teachers; and b/ there is a fixed limit to the number of students assigned to each teacher.

Articles will be distributed at the end of the course, early december, with a deadline to hand the term papers a month later.

Each session is focused on one topic in economic history and discusses that topic in length. In each case, there are two "mandatory paper" – reference papers on the topic – and various "advanced readings" for those more interested by these topics. At the very least reading the "mandatory paper" in each session is necessary/useful to follow the course. For those who want to go further there is an additional list with the main references on each topic, which form the basis of the talk.

• Séminaires de tronc commun – Analyse et politique économiques – M2/S3
    MCC – fiche de lecture
  • Séminaires de tronc commun – Économie appliquée - Politiques publiques et développement – M2/S3

megan.devayres@psemail.eu

Inscription :

Un bon nombre de nos professeurs n’utilisant pas la plateforme « Participation », veuillez-vous référer au processus ci-dessous pour assister à ce cours :

• Étape 1 : vérifier les conditions d’éligibilité et le créneau du cours dans les parties « Calendrier » et « Syllabus » ci-dessous.
  • Étape 2 : contacter tous les professeurs du cours pour obtenir leur approbation écrite pour participer à leurs cours.
  • Étape 3 : transférer le mail d’acceptation à master.office@psemail.eu
  • Étape 4 : en fonction de la disponibilité des salles, le secrétariat vous recontactera pour confirmer ou non votre inscription au cours.

En cas de confirmation par le secrétariat, vous recevrez par la même occasion des informations pratiques afin d’avoir accès aux documents du cours.

Calendrier :

Au moment de la saisie Neobab, le planning des cours n’a pas été actualisé. Veuillez ne pas en tenir compte. Le calendrier actualisé est disponible sur notre site PSE :

Syllabus :

Veuillez noter que le guide des enseignements sera actualisé dans les prochains mois.

Dernière modification : 22 mai 2023 10:53

Enseignements fondamentaux de master
Économie, Histoire
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Économie Histoire économique et sociale
  • Lionel Kesztenbaum   directeur de recherche, INED