UE114 - Measurement of socioeconomic facts

Enseignements fondamentaux de master
Économie
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Méthodes quantitatives
  • Denis Cogneau [référent·e]   directeur d'études, EHESS - directeur de recherche, IRD / Paris School of Economics (PJSE)

How do we assess the effectiveness of measures taken to pursue social objectives? This course aims to discuss the quantitative measurement of the main socioeconomic variables used in the evaluation of public policy, in both developed and developing countries. These include GDP, poverty and inequality, employment and unemployment, health and education, segregation, environmental indicators. First, the course surveys the conceptual debates around definitions of variables: wealth and growth, poverty and inequality, labor productivity, education, health etc. Second, it develops the axiomatic arguments (with their varying degrees of mathematical reasoning) that may lead one to choose an indicator over another. Special attention is given to the issues raised by agent heterogeneity and multidimensional welfare. Then, the course will analyze how those theoretical indicators are materialized and calculated on actual data, such as can be obtained from national accounts, administrative sources or sample surveys. A central goal of the course is to enable students to better understand several controversial issues, in which measurement problems play a major role: is poverty declining or rising? What about unemployment? How do different countries compare, in terms of development, living conditions or education?

1. Introduction: Concepts and Axioms

2. Introduction: Quality and Sampling

3. Health

4. National Accounts

5. Prices

6. Poverty

7. Inequality

8. Unemployment

9. Education

• Séminaires de tronc commun – Économie appliquée - Politiques publiques et développement – M1/S1
    MCC – examen, homework assignments

megan.devayres@psemail.eu

Inscription :

Un bon nombre de nos professeurs n’utilisant pas la plateforme « Participation », veuillez-vous référer au processus ci-dessous pour assister à ce cours :

• Étape 1 : vérifier les conditions d’éligibilité et le créneau du cours dans les parties « Calendrier » et « Syllabus » ci-dessous.
  • Étape 2 : contacter tous les professeurs du cours pour obtenir leur approbation écrite pour participer à leurs cours.
  • Étape 3 : transférer le mail d’acceptation à master.office@psemail.eu
  • Étape 4 : en fonction de la disponibilité des salles, le secrétariat vous recontactera pour confirmer ou non votre inscription au cours.

En cas de confirmation par le secrétariat, vous recevrez par la même occasion des informations pratiques afin d’avoir accès aux documents du cours.

Calendrier :

Au moment de la saisie Neobab, le planning des cours n’a pas été actualisé. Veuillez ne pas en tenir compte. Le calendrier actualisé est disponible sur notre site PSE :

Syllabus :

Veuillez noter que le guide des enseignements sera actualisé dans les prochains mois.

• Étape 3 : transférer le mail d’acceptation à master.office@psemail.eu

Basics of statistical concepts.

Dernière modification : 20 avril 2023 16:40

Enseignements fondamentaux de master
Économie
anglais
L’enseignement est uniquement dispensé dans cette langue.
Méthodes quantitatives

1. Introduction: Concepts and Axioms

2. Introduction: Quality and Sampling

3. Health

4. National Accounts

5. Prices

6. Poverty

7. Inequality

8. Unemployment

9. Education

MCC – examen, homework assignments
megan.devayres@psemail.eu

Calendrier :

Syllabus :

• Étape 3 : transférer le mail d’acceptation à master.office@psemail.eu

Basics of statistical concepts.

• 48 bd Jourdan
    48 bd Jourdan 75014 Paris